




RENAULT MASTER
RESOR PIÓROWY
ZESTAW WZMACNIAJĄCY
AMORTYZATOR PNEUMATYCZNY

RENAULT MASTER
2010 ➞

RENAULT MASTER
1994 - 2010
ZAPYTANIE ONLINE
Jeżeli nie masz pewności, który z wielu resorów piórowych do Renault Master pasuje do Twojego pojazdu, wyślij nam zapytanie online, a my prześlemy w odpowiedzi ofertę. Jeżeli oferta spełni Twoje oczekiwania, możesz uzyskać produkt za pośrednictwem kilku kliknięć.
CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ O RESORACH PIÓROWYCH DO POJAZDU RENAULT MASTER? OTO NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA I ODPOWIEDZI.
Jakie funkcje pełni resor piórowy w moim pojeździe Renault Master?
Mimo swojej nazwy resor piórowy służy do kilku celów. Jego główną funkcją jest łączenie osi i podwozia, a zatem jest kluczowym komponentem. W rezultacie jeżeli resor piórowy, a zwłaszcza główny resor piórowy, zostanie uszkodzony lub jest nieobecny, oś nie jest poprawnie przymocowana do podwozia. W skrajnych przypadkach oś może nawet wysunąć się ze swojego miejsca, powodując utratę kontroli nad pojazdem na drodze.
Resor piórowy odpowiada za utrzymanie osi we właściwym położeniu. Tym samym jeżeli resor piórowy nie ma odpowiednich wymiarów lub zwłaszcza jeżeli po lewej i prawej stronie znajdują się resory piórowe o różnych wymiarach, oś nie będzie równoległa, co będzie mieć negatywny wpływ na warunki jazdy dla pojazdu. Może to na przykład skutkować nadmiernym zużyciem opon lub pojazd może ściągać w lewo albo w prawo.
Resor piórowy jest kluczowym komponentem układu zawieszenia, który zwykle zawiera następujące główne części:
-
resor piórowy;
-
amortyzator;
-
odbój;
-
drążek stabilizatora (opcjonalny w różnych modelach i kategoriach obciążenia na oś).
Układ zawieszenia składa się z tych części, które współpracują ze sobą, aby zmaksymalizować styczność opony z drogą, zapewnić stabilność i wygodę prowadzenia, równomiernie podtrzymywać masę pojazdu oraz zapewnić komfort dla pasażerów (i ładunku) poprzez pochłanianie i tłumienie wstrząsów.
Czy resory piórowe to staromodne rozwiązanie?
Zawieszenie piórowe ma już wprawdzie ponad 150 lat, ale nie jest przestarzałe. Technologia resorów piórowych znacznie się rozwinęła, szczególnie w ciągu ostatnich 40 lat, w wyniku wynalezienia tzw. parabolicznego resoru piórowego. Resory piórowe pozostają najbardziej efektywnym rodzajem zawieszenia dla pojazdów użytkowych. W ostatnim czasie nastąpił intensywny rozwój w zakresie materiałów, z których wykonane są resory piórowe: wprowadzane są nowe materiały, takie jak stal resorowa odporna na duże obciążenia i materiały kompozytowe.
Resory piórowe są obecnie powszechnie stosowane w następujących pojazdach:
-
Samochody ciężarowe i przyczepy do obsługi dużych obciążeń: 60–70% tych pojazdów ma resory piórowe na osiach (przednich i/lub tylnych). Obecnie w 70–80% z tych pojazdów stosowane są paraboliczne resory piórowe, a 20–30% używa resorów wielopiórowych. Pozostałe pojazdy są wyposażone w amortyzatory pneumatyczne.
-
Lekkie pojazdy użytkowe, 3–7 t: 90% tych pojazdów jest wyposażonych w resory piórowe na osiach tylnych, a 10–20% pojazdów również na osiach przednich. Większość z tych pojazdów jest wyposażona w paraboliczne resory piórowe, a reszta w amortyzatory pneumatyczne lub drążki skrętne.
-
Pickupy: 90% popularnych producentów pickupów stosuje resory piórowe, głównie tradycyjne resory wielopiórowe.
Jaki surowiec (stal resorowa) jest stosowany w resorach piórowych do pojazdu Renault Master?
Stal resorowa zwykle stosowana do produkcji resorów piórowych we współczesnych pojazdach europejskich to:
-
51CrV4: zawiera 0,51% węgla, 1,1% chromu i 0,2% wanadu (głównie do parabolicznych resorów piórowych);
-
55Cr3: zawiera 0,51% węgla, 0,7% chromu i 0,7% manganu (głównie do tradycyjnych resorów piórowych poprzecznych).
Dlaczego doszło do uszkodzenia resoru piórowego w moim pojeździe Renault Master?
Uszkodzenia resorów piórowych w pojazdach Renault Master mogą mieć kilka przyczyn i czasem trudno jest ustalić dokładnie podstawową przyczynę awarii. Poniżej wymieniamy jednak typowe przyczyny. Uwaga: wyjaśnienia te są uproszczone dla ułatwienia zrozumienia. Technologia resorów piórowych (zawieszenia) i technologia stali (metalurgia) to wyspecjalizowane dziedziny nauki.
-
Na powierzchni mogą występować mikropęknięcia powstałe w produkcji lub wskutek uszkodzenia mechanicznego podczas montażu lub użytkowania, na przykład przy uderzeniu kamienia na drodze.
-
Wtrącenia niemetaliczne to złożone materiały osadzające się w stali podczas procesu produkcyjnego. Mają różne pochodzenie chemiczne i nadają stali różne właściwości mechaniczne, takie jak odkształcalność, wytrzymałość, podatność na obróbkę skrawaniem i odporność na korozję. Produkcja stali resorowej i piór resorów bez wtrąceń jest trudna i kosztowna. Jeżeli wtrącenia te będą zbyt duże lub znajdą się zbyt blisko powierzchni pióra resoru, pióro może po pewnym czasie pęknąć.
-
Niewłaściwy proces obróbki cieplnej: w produkcji piór resorów obróbka cieplna jest jednym z ostatnich etapów i ma na celu zapewnienie optymalnego stanu stali resorowej. Podczas tego procesu pióra resorów są powoli podgrzewane do temperatury 850–950˚C, następnie szybko schładzane w łaźni olejowej do 45–55˚C i na koniec ponownie podgrzewane do 400–500˚C, po czym powoli schładzane do temperatury pokojowej. Jeśli proces ten nie zostanie przeprowadzony poprawnie, może to mieć negatywne konsekwencje.
-
Podczas naprawy resorów piórowych w niewielkiej kuźni może wystąpić dekarbonizacja powierzchni. Podgrzanie pióra resoru w otwartym ogniu może spowodować wypalenie znacznej ilości węgla z powierzchni, co prowadzi do powstania mikropęknięć.
-
Korozja, która zaczyna się na powierzchni stali, rozprzestrzeni się po całym materiale.
-
Uszkodzenie otworu środkowego resoru piórowego: śruby w kształcie litery U nie zostały dokręcone określonym momentem obrotowym.
-
Uszkodzenie oczka resoru piórowego może być spowodowane błędem w produkcji, zużyciem tulei resoru piórowego lub korozją trzonów resorów.
-
Ciągłe przeciążanie pojazdu.
-
Intensywne/ekstremalne użytkowanie zawieszenia z powodu złych warunków drogowych.
-
Błędy projektowe producentów pojazdów mogą mieć miejsce, gdy konstrukcja resorów lub zawieszenia jest nieodpowiednia. Obecnie producenci optymalizują resory piórowe, aby zredukować masę i koszty materiałowe, co może ograniczać ładowność.
-
Zasadniczo w przypadku uszkodzenia resoru piórowego w pojeździe Renault Master nie można winić się za jakiekolwiek błędy. Należy jednak jak najszybciej kupić nowy resor piórowy.
Czy jazda pojazdem Renault Master z uszkodzonym resorem piórowym jest bezpieczna?
Istnieje sześć głównych kryteriów, które należy uwzględnić przy podejmowaniu decyzji, czy jazda pojazdem Renault Master z uszkodzonym resorem piórowym jest możliwa.
-
Gdzie (w jakim położeniu) doszło do uszkodzenia resoru piórowego?
-
Czy jest to pojedynczy resor czy zestaw resorów z wieloma piórami?
-
Jeżeli jest to resor wielopiórowy – które pióro zostało uszkodzone?
-
Czy pojazd przewozi ładunek czy jest pusty?
-
Czy pojazd jest wyposażony w drążek stabilizatora?
-
Czy kierowca jest gotowy do podjęcia ryzyka? (Należy rozważyć potencjalne konsekwencje jazdy bez wymiany).
Najbardziej niebezpieczna sytuacja ma miejsce, gdy dojdzie do uszkodzenia resoru jednopiórowego lub głównego pióra zestawu resorów między osią a punktem mocowania z przodu, a pojazd nie jest wyposażony w drążek stabilizatora. W takim przypadku oś pojazdu nie jest poprawnie zamocowana do podwozia, a resor piórowy po drugiej stronie pozostaje pod naprężeniem. W rezultacie w każdej chwili może dojść do uszkodzenia resoru piórowego po drugiej stronie, co spowoduje nieoczekiwane wysunięcie osi z właściwego położenia oraz potencjalną utratę kontroli nad pojazdem. W takich przypadkach należy prowadzić pojazd z minimalną prędkością i niezwłocznie odstawić go do serwisu.
W niektórych przypadkach, gdy główne pióro resoru nie zostało uszkodzone lub jeżeli uszkodzone zostało inne pióro resoru, lub jeżeli doszło do uszkodzenia głównego pióra resoru między osią a punktem mocowania z tyłu, nadal możliwe jest użytkowanie pojazdu przez pewien czas, ale bez przewożenia znacznych ładunków. W takich sytuacjach należy przyspieszać i hamować ostrożniej niż zwykle.
Czy można naprawić resor piórowy w pojeździe Renault Master poprzez spawanie?
Niestety, jakkolwiek stale resorowa wykazuje pewną spawalność, proces spawania może powodować zmiany w strukturze stali wokół złącza skutkujące brakiem jednorodności i spójności z resztą stali. Spawany resor piórowy bardzo szybko ulegnie zatem uszkodzeniu (w ciągu kilku tygodni).
Jakie inne problemy mogą wystąpić z resorem piórowym w moim pojeździe Renault Master?
Resory piórowe mogą dostarczać innych problemów niż tylko uszkodzenie.
-
Głównym problemem jest zwykle zbyt słaby resor piórowy, co powoduje osiadanie lub kołysanie tyłu pojazdu. Resory piórowe zużywają się z upływem czasu, zwykle po 5–10 latach. Rozwiązaniem jest wymiana resorów piórowych.
-
Częstym problemem jest słaba konstrukcja resorów piórowych, zwłaszcza gdy pojazd przewozi maksymalny ładunek lub jest stale obciążony, np. w przypadku pojazdów z dźwigami lub podnoszonymi panelami bądź samochodów kempingowych. Aby rozwiązać ten problem, można zastosować zawieszenie pomocnicze, na przykład amortyzatory pneumatyczne, resory pomocnicze lub zestawy wzmacniające resorów piórowych. Innym rozwiązaniem jest wymiana słabego resoru piórowego na mocniejszy.
-
Resor piórowy może osłabnąć po kilku miesiącach użytkowania, co zwykle wynika z błędu produkcyjnego spowodowanego niewłaściwym wykonaniem procesu obróbki cieplnej. Rekomendowanym rozwiązaniem jest wymiana resorów piórowych; zwykle jest ona objęta gwarancją producenta resorów piórowych.
-
Resory piórowe mogą także wydawać piski podczas pracy. Zwykle przyczyną jest zużycie albo brak plastikowych lub gumowych części pomiędzy piórami resoru. Piski mogą również powodować tuleje resorów piórowych. Precyzyjne ustalenie źródła pisków z resorów piórowych zawsze jednak wymaga dalszej analizy. W niektórych sytuacjach, np. w przypadku resorów do samochodów ciężarowych do dużych obciążeń, nie da się uniknąć pisków.
-
Zawieszenie na resorach piórowych może być zbyt specyficzne dla niektórych użytkowników, szczególnie jeśli pojazd nie przewozi żadnego ładunku. Jakkolwiek zawieszenie piórowe ma pewne zalety (zobacz nasz artykuł na blogu), komfort użytkowania nie jest jego główną cechą. Istnieją jednak opcje poprawy jakości jazdy, takie jak zastosowanie słabszego resoru piórowego i dodanie układu pomocniczych amortyzatorów pneumatycznych.
Jak wybrać i zamówić odpowiedni resor piórowy do mojego pojazdu Renault Master w tym sklepie internetowym?
Nasz sklep internetowy oferuje cztery opcje wyboru i zamówienia resorów piórowych do pojazdu Renault Master:
-
Jeżeli znasz numer artykułu (numer OEM) resoru piórowego, możesz znaleźć go bezpośrednio w sklepie internetowym. Numer artykułu jest zwykle odciśnięty na resorze. Opcjonalnie numer artykułu resoru piórowego może być namalowany na resorze lub podany na etykiecie umieszczonej na resorze. Dzięki temu możesz zamówić odpowiedni resor piórowy do pojazdu Renault Master ze stuprocentową pewnością.
-
Prześlij dane swojego pojazdu Renault Master w formie zapytania internetowego. Zidentyfikujemy właściwy resor piórowy na podstawie roku produkcji i numeru VIN. To rozwiązanie również daje 100% pewności, że zamówisz odpowiedni resor piórowy.
-
Aby zamówić właściwy resor piórowy do swojego pojazdu Renault Master, podaj rok produkcji i liczbę piór resoru. W wyjątkowych sytuacjach możemy poprosić o przesłanie nam drogą e-mailową danych pojazdu wskazanych w poprzednim punkcie.
-
Jeżeli zmierzysz główne wymiary resoru piórowego do swojego pojazdu Renault Master – długość, grubość, szerokość i zginanie – możemy zaoferować pasujący zamiennik. Pamiętaj jednak, że nawet znając te wymiary, nie możemy zagwarantować stuprocentowego dopasowania.
Uwaga: Jeżeli nie masz pewności, czy w zawieszeniu (resorach piórowych) używanego pojazdu Renault Master wprowadzano modyfikacje, możesz przesłać nam zdjęcie swojego obecnego resoru piórowego.
Czy w pojeździe Renault Master muszę wymieniać resory piórowe parami?
70% naszych klientów nie kupuje resorów piórowych w parach i rzadko zdarza się konieczność dokupowania drugiego resoru piórowego na drugą stronę. Zakup resorów piórowych do pojazdu Renault Master w parach może jednak być potrzebny w niektórych sytuacjach:
-
Pojazd jest stary, a nieuszkodzony resor piórowy jest słaby. Po zamontowaniu nowy resor piórowy może być mocniejszy niż stary i przez to powodować nierówne ustawienie pojazdu.
-
Pojazd jeździł z uszkodzonym resorem piórowym przez dłuższy czas, co skutkowało naprężeniem przeciwległego resoru i stwarzało ryzyko uszkodzenia w niedługim czasie.
-
Firmy, które dążą do ograniczania ryzyka i minimalizowania przestojów serwisowych, zwykle preferują wymianę obu resorów piórowych, gdy pojazd jest w serwisie.
Czy mogę kupić jedno pióro resoru do mojego pojazdu Renault Master, jeżeli jest wyposażony w resor z dwoma lub większą liczbą piór?
Technicznie w naszej firmie możliwy jest zakup nie tylko kompletnych resorów piórowych do pojazdu Renault Master, lecz także pojedynczych piór resorów. W tym celu należy przesłać dane pojazdu w formie zapytania internetowego i wypełnić odpowiednio pole uwag.
Czy mogę samodzielnie wymienić resor piórowy w moim pojeździe Renault Master?
Wymiana resoru piórowego nie wymaga szczególnej wiedzy, ale przy braku doświadczenia może być czasochłonna. Potrzeba do tego kilku narzędzi oraz możliwości podniesienia i zabezpieczenia pojazdu w bezpiecznej pozycji. Na naszym blogu znajdują się filmy instruktażowe pokazujące sposób wymiany resoru piórowego.
Znaczenie właściwego momentu obrotowego w przypadku nakrętek śrub w kształcie litery U do resorów piórowych do pojazdu Renault Master
Śruby w kształcie litery U są odpowiedzialne za bezpieczne przymocowanie resorów piórowych do osi, co czyni je kluczowym komponentem. Nakrętki śrub muszą być dokręcone określonym momentem obrotowym. Należy zawsze sprawdzić właściwy moment obrotowy w specyfikacji pojazdu. Jeżeli fabryczna specyfikacja momentu obrotowego nie jest dostępna, należy zastosować rekomendowany przez nas moment obrotowy dla dostarczanych przez nas śrub ze stali 10,9.
-
M8: 35 Nm
-
M10: 75 Nm
-
M12: 130 Nm
-
M14: 200 Nm
-
M16: 315 Nm
-
M18: 440 Nm
-
M20: 610 Nm
-
M22: 830 Nm
Wartości te dotyczą powierzchni gwintu śrub w kształcie litery U bez oleju lub smaru. Jeśli powierzchnia jest nasmarowana, należy zmniejszyć moment obrotowy o 10–15%.
Śruby w kształcie litery U należy ponownie dokręcić po przejechaniu 1000–5000 km.
Wzmocnienie zawieszenia pojazdu Renault Master: zestawy wzmacniające resorów piórowych
Pod oryginalnymi resorami piórowymi można dodać dodatkowe resory, aby ograniczyć osiadanie pojazdu podczas przewożenia ładunku. Wymaga to zastosowania przedłużonych wsporników (śrub w kształcie litery U), śrub centrujących i innych części znajdujących się w naszych zestawach.
Wzmocnienie zawieszenia pojazdu Renault Master: zestawy resorów pomocniczych
Alternatywą dla zestawów wzmacniających resorów piórowych są zestawy resorów pomocniczych. Zestawy te również pomagają fabrycznym resorom piórowym w łagodzeniu obciążenia, ograniczając kołysanie tyłu i osiadanie pojazdu pod znacznym obciążeniem. Kluczowym elementem zestawów resorów pomocniczych jest pusty resor gumowy o charakterystyce progresywnej, który załącza się tylko pod określonym obciążeniem, co zapewnia komfort zawieszenia pojazdu nawet bez ładunku.
Wzmocnienie zawieszenia pojazdu Renault Master: pomocnicze amortyzatory pneumatyczne
Amortyzatory pneumatyczne są montowane obok fabrycznych resorów piórowych na tylnej osi. W odróżnieniu od resorów mechanicznych resory pneumatyczne można regulować w sposób ciągły za pomocą sprężonego powietrza, co pozwala na podnoszenie lub opuszczanie pojazdu w zależności od obciążenia. Systemem można wygodnie sterować z kabiny kierowcy za pomocą wbudowanej sprężarki i panelu sterowania. Funkcja ta umożliwia podnoszenie tyłu ciężkich kamperów lub pojazdów użytkowych na stałe lub czasowo, na przykład podczas jazdy po stromym podjeździe lub na drodze o złej jakości. Nasze systemy zawieszenia pneumatycznego są certyfikowane do użytku na terenie Unii Europejskiej.